کفش مردانه امیرمحمد نیکنام گل بلبل
انواع لنز عینک های ایمنی

انواع لنز عینک ایمنی

عینک های ایمنی از لنزهای متفاوتی استفاده می کنند. جنس لنز بکاررفته در عینک، رنگ و قابلیت های آن از موارد مهمی است که عینک های محافظ چشم را از یکدیگر متمایز کرده و لازم است به هنگام خرید عینک ایمنی مورد توجه قرار بگیرد.

اغلب لنزها از پلاستیک و پلی کربنات ساخته شده اند و برخی از آن ها نیز از جنس شیشه بکار گرفته می شوند. انواع لنز عینک عبارتند از:

  • لنز شفاف
  • لنز قطبی
  • لنز کهربایی یا قهوه ای
  • لنز آبی
  • لنز آیینه ای
  • لنز نارنجی
  • لنز سبز

لنز شفاف

لنز شفاف رایج ترین نوع لنز است که برای مصارف عمومی و در مواقعی که فرد در محیط های پرخطر و با تجهیزات سنگین کار نمی کند، بهترین نوع لنز محسوب می شود. لنز شفاف به افزایش دید فرد در محیط نیز کمک می کند.

استفاده از این لنز برخلاف لنزهای رنگی، موجب تشخیص رنگ های واقعی اشیا در محیط می شود. علاوه بر این، این لنز از قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به لنزهای دیگر برخوردار است. جنس لنز شفاف از موادی با مقاومت بالا همچون پلی کربنات است که نسبت به شیشه در مقابل ضربات مقاوم تر می باشد. این لنز بیشترین میزان انتقال نور را دارد و در محیط های کم نور انتخاب مناسبی محسوب می شود.

لنز قطبی

زمانیکه نور به سطحی برخورد می کند، انعکاس نور به چشم موجب بینایی فرد می گردد. ناصاف بودن سطوح موجب پراکنده شدن نور می شود اما گاهی برخورد نور با سطح صافی همچون فلز، آب یا برف، نور را بدون پراکنده شدن و به صورت مستقیم به چشم رسانده و موجب آسیب به چشم می شود.

نوعی ماده شیمیایی خاص در لنزهای قطبی بکار رفته که مشابه یک فیلتر عمل کرده و بخشی از نور را قبل از رسیدن به چشم انسان حذف می کند.

لنز قطبی برای افرادی که مدت زمان زیادی در فضای بیرون از خانه هستند و در معرض تابش زیاد نور خورشید قرار می گیرند، انتخاب مناسبی است. این نوع لنز میزان اشعه مستقیم حاصل از خورشید، آب یا برف را کاهش می دهد. همانطور که لازم است پوست انسان در مجاورت تابش زیاد نور خورشید محافظت شود، حفاظت از چشم در مقابل خورشید نیز لازم و ضروری است.

لنزهای قطبی به دلیل ویژگی که دارند، برای استفاده در عینک های آفتابی گزینه مناسبی هستند اما پوشش بکاررفته در این لنز، رنگ ها را تیره تر می کند و استفاده از این لنز برخلاف لنز شفاف، موجب می شود فرد در تشخیص رنگ های واقعی محیط دچار مشکل شود.

لنز قطبی با کاهش میزان تابش مستقیم و انعکاس نور، از خستگی چشم جلوگیری می کند. این لنز جهت رانندگی و استفاده در نور کم مناسب نمی باشد. علاوه بر این، افرادی که بینایی آنها به تغییر رنگ نور حساس است، استفاده از این نوع لنز برای آنها مناسب نخواهد بود. عینک هایی با این لنز، برای مطالعه و یا نگاه به صفحه نمایش مناسب نیستند.

لنز عینک ایمنی

لنز کهربایی یا قهوه ای

این نوع لنز تابش نور از سمت صفحه نمایش را کاهش می دهد و برای افرادی که مدت زمان طولانی با لپتاپ، کامپوتر و یا گوشی تلفن همراه کار می کنند، مناسب است.

از آنجاییکه نور منعکس شده از صفحه نمایش آبی رنگ است و برای چشم انسان مضر می باشد، لنز کهربایی موجب فیلتر کردن این نور شده و فشار واردشده به چشم را کاهش می دهد. استفاده از این لنز در شرایط مه آلود و هوای ابری نیز مفید است و به طور کلی در محیط های کم نور، با افزایش کنتراست، دید را افزایش می دهد.

این لنز در هنگام مطالعه در نور کم نیز مناسب است. استفاده از عینک با لنز کهربایی در محیط هایی با نور زیاد و یا هنگام رانندگی توصیه نمی شود.

لنز آبی

از آنجاییکه رنگ آبی، می تواند در مقابل رنگ زرد مقاومت خوبی داشته باشد، لنزهای آبی در مکان هایی که نور زرد زیادی وجود دارد و یا در مجاورت میزان زیادی بخار سدیم قرار گرفته است، انتخاب مناسبی می باشد.

لنز آبی نور ناشی از بخار سدیم را خنثی می کند و مانع آسیب به چشم می شود. معمولاً افرادی که در کارخانه های فرآوری مواد غذایی کار می کنند، از این عینک استفاده می کنند. بازیکنان تنیس نیز در مقابل تابش نور خورشید می توانند از این لنز برای عینک خود استفاده کنند.

لنز آیینه ای

در این لنز یک پوشش آیینه ای سطح بیرونی را پوشش می دهد و اغلب موجب می شود افراد رنگ محیط را به رنگ قهوه ای یا خاکستری ببینند. این پوشش آیینه ای معمولاً عبور نور از لنز را به میزان ۱۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد. استفاده از این عینک در محیط هایی با شن و ماسه یا در مجاورت آب یا در ارتفاعات مفید خواهد بود.

پوشش آیینه ای نور بیش از حد را انعکاس داده و بدین ترتیب تابش خیره کننده را کاهش می دهد و از خستگی چشم جلوگیری می کند.

لنز نارنجی

این نوع لنز همچون لنز زرد یا کهربایی در محیط های کم نورتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا به روشن تر دیده شدن محیط کمک می کند و موجب وضوح بیشتر اجسام می شود. همچنین این لنز در فیلتر کردن رنگ نور آبی نیز کاربرد دارد.

معمولاً برای انجام فعالیت هایی همچون شکار که به دقت بالایی نیاز است، از عینک هایی با این لنز استفاده می شود.

لنز سبز

این رنگ لنز اغلب برای ایجاد وضوح بیشتر و محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراءبنفش، مادون قرمز و گرما بکار می رود و از آسیب رسیدن به چشم در مقابل این اشعه ها جلوگیری می کند.

با توجه به اطلاعاتی که در بالا مورد بررسی قرار گرفت، برای خرید عینک ایمنی لازم است، لنز مناسب را با توجه به کاربرد مورد نظرتان انتخاب کرده و علاوه بر آن با در نظر گرفتن نوع خطرات موجود در محیط کار، میزان مقاومت عینک ها را با یکدیگر مقایسه کنید.