برای پیشگیری از ویروس کرونا ماسک بزنیم یا نه؟

از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز این ویروس باعث مرگ صدها هزار انسان شده است ، بحث‌های بسیاری درباره لزوم رعایت بهداشت و محافظت از خود در برای ورود عفونت به بدن مطرح شده است.

مهم ترین توصیه ها جهت مقابله با ویروس کرونا

  1. دست‌ها را مرتب با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشوییم .
  2. سطوح را مرتبا ضدعفونی کنیم.
  3. وقتی بیرون از خانه هستیم قطعا به سطوح ضدعفونی‌نشده دست می‌زنیم ، پس باید دقت کرد که به صورتمان ، به‌خصوص بینی و چشم‌هایمان دست نزنیم .
  4. یک محلول ضدعفونی به همراه خود داشته باشیم و دست‌هایمان را ضدعفونی کنیم .
  5. قبل از استفاده از دستگاه‌های خودپرداز و کارت‌خوان آن‌ها را ضدعفونی کنیم .
  6. برای بنزین زدن دستکش بپوشیم یا حداقل پس از بنزین زدن دست‌هایمان را ضدعفونی کنیم .
  7. وقتی جنسی را از بازار می‌خریم قبل از استفاده ، آن را با آب و مایع ظرف‌شویی بشوییم و یا با مواد ضدعفونی‌کننده سطح آن را ضدعفونی کنیم .

موارد ذکر شده نکاتی هستند که سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی روی آن‌ها توافق دارند و همه یک‌ صدا روی رعایت این نکات تاکید می‌کنند؛

برای مقابله با ویروس کرونا همه باید ماسک بزنند

ویروس کرونا بین ۲ تا ۱۴ روز یا حتی در مواردی تا ۲۴ روز بدون بروز هیچ علامتی در بدن فرد مبتلا شده زنده می ماند . در تمام این چند روز این فرد ناقل ویروس کرونا است و می‌تواند آن را از طریق قطرات تنفسی خود به دیگران منتقل کند.
دکتر وو-جو به‌عنوان یک عضو از تیم‌های مقابله با ویروس کرونا ، می‌گوید که آن‌ها در طول این مدت از ۳۳۰ هزار نفر تست کرونا گرفته‌اند و در این آزمایش‌ها متوجه شده است که ۳۰ درصد افرادی که نتیجه آزمایش ویروس کرونا در آن‌ها مثبت بوده هیچ علائمی نداشتند .

از سویی افرادی هم پیدا می‌شوند که مبتلا به ویروس کرونا هستند اما حتی بعد از ۱۴ روز هم علائم بسیار خفیفی نشان می‌دادند . این افراد نیز ممکن است بدون توجه به این علائم و با توجه به اینکه علائمشان بسیار خفیف است ، خود را مبتلا به‌حساب نیاورند ، از قرنطینه خارج شوند و دیگران را مبتلا کنند .
در نتیجه استدلال دکتر کیم وو-جو ساده است . چون ویروس کرونا در طول دوره رشد در بدن فرد مبتلا در علائمی ایجاد نمی‌کند و از سویی این دوره بسیار طولانی است ، در نتیجه هیچ‌کسی نمی‌تواند به راحتی متوجه شود که بیمار است یا دیگران بیمار هستند و در نتیجه باید از بقیه دوری کند. در نتیجه همه باید ماسک بزنند که احتمال مبتلا شدن یا مبتلا کردن دیگران بسیار کاهش یابد .

آیا ماسک تنفسی پارچه‌ای جلوی ویروس کرونا را می‌گیرد؟

با توجه به همه این حرف‌ها بد نیست که اگر ماسک در دسترس داریم ، همه ماسک بزنیم . لااقل وقتی برای خرید مایحتاج ضروری به مغازه‌ای مراجعه می‌کنیم، بهتر است ماسک بزنیم .

توصیه سازمان‌ها بهداشتی از جمله مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا این است که ماسک‌ها و به‌خصوص ماسک‌های جراحی فقط یک‌بار استفاده و سپس دور انداخته شوند .

اما این ماسک‌ها می‌توانند مانند ماسک‌ جراحی و ماسک‌ تنفسی N95 از افراد محافظت کنند؟ پاسخ این سوال بستگی به جنس پارچه‌ و نوع دوخت ماسک‌ خانگی دارد.

ماسک‌ جراحی

ماسک‌ جراحی، ماسک‌ یک‌بارمصرفی است که شل روی صورت قرار می‌گیرد و دهان و دماغ را می‌پوشاند. اگر ماسک جراحی درست روی صورت گذاشته شود می‌تواند جلوی ورود و خروج قطرات تنفسی بزرگ، مایعات پاشیده‌شده و اسپری را بگیرد. ماسک‌ جراحی می‌تواند جلوی پاشیدن بزاق و قطرات تنفسی فرد به دیگران را نیز بگیرد.

ماسک سه لایه پزشکی تارتن

ماسک‌های جراحی همچنین با ایجاد یک لایه روی صورت، هنگامی که مثلا فرد می‌خواهد صورت خود را بخاراند، مانع تماس مستقیم دست و صورت می‌شوند و به‌نوعی به او یادآور می‌شوند که صورت خود را لمس نکند.

ماسک‌ جراحی نمی‌تواند جلوی ورود و خروج ذرات بسیار کوچک سرفه و عطسه را بگیرد.

همچنین ماسک جراحی به دلیل اینکه شل روی صورت نصب می‌شود، محافظت کامل را فراهم نمی‌کند و ذرات می‌توانند از فاصله بین ماسک و صورت به سیستم تنفسی فرد شوند.

ماسک‌ تنفسی

ماسک‌های تنفسی با توجه به قدرت فیلتر آن‌ها و مقاومت به روغن یا مواد روغنی دسته‌بندی می‌شوند.

ماسک‌هایی که توسط سازمان ملی ایمنی کار آمریکا (National Institute for Occupational Safety and Health) یا NOISH درجه‌بندی می‌شوند به سه سری N، R و P تقسیم می‌شوند. در جدول زیر مشخصات این ماسک‌ها را می‌توانید ببنید.

ماسک تنفسی N100 ساخت شرکت M3 همچنین در استاندارد اروپایی EN 143 ماسک‌های کلاس P نیز تعریف می‌شود که با استفاده از فیلتر‌هایی (که ممکن است قابل تعویض باشند) جلوی ورود و خروج ذرات را می‌گیرند.

استاندارد EN 149 نیز ماسک‌های FFP یا «نیم‌فیلتر» (Filtering Half Masks) یا «تمام‌فیلتر» (Filtering Face Piece) را شامل می‌شود که تماما با پارچه مخصوص فیلترکننده ساخته می‌شوند.

پارچه فیلتر کننده ماسک‌

ماسک‌های جراحی و ماسک‌های N و FFP همه از یک یا چندلایه فیبری هیدروکربنی بافته‌نشده ساخته می‌شوند. این لایه فیبر کربنی بافته‌نشده به روش Melt Blowing ساخته می‌شود.

در این روش فیبرهای هیدروکربنی ذوب‌شده را با فشار بالا از نازل‌های بسیار تنگی به بیرون پرتاب می‌کنند. این فیبرهای کربن پراکنده‌شده در ادامه روی یک غلتک فرود می‌آیند و یک لایه درست می‌کنند.

الیاف این پارچه مخصوص می‌تواند تا ۳۶ نانومتر هم نازک شوند. ماسک‌های تمام فیلتر معمولا با چند لایه از این فیبر کربن بافته‌نشده ساخته می‌شوند.

برای درست کردن ماسک‌ها ممکن است یک لایه پارچه نرم نیز در داخل ماسک استفاده شود تا مانع از ایجاد حساسیت روی پوست صورت مصرف‌کننده شوند. ماسک‌های فیلتردار هم از چند لایه پارچه فیلتر و یک یا دو فیلتر مجزا ساخته می‌شوند.