انواع چرم
بررسی انواع چرم مورد استفاده در تولید کفش

انواع چرم 

در حالت کلی، نمی‌توان یک دسته‌بندی اساسی برای انواع چرم درنظر گرفت. چرم‌ها را می‌توان براساس جنس، به طبیعی و مصنوعی تقسیم‌بندی کرد.اما مهم‌ترین و معروف‌ترین تقسیم‌بندی چرم، براساس نوع دباغی آن است. حتما می‌دانید که دباغی، به فرآیندی گفته می‌شود که چرم خام را پردازش می‌کند و آن را برای استفاده در صنایع پوشاک، آماده می‌سازد. تقسیم‌بندی‌های مختلف و متنوعی براساس نوع پرداخت، در چرم وجود دارد که در این مطلب به مهم ترین و معروف ترین آنها می پردازیم .

چرم طبیعی واکس خور

این نوع چرم از سطح بیرونی چرم به‌دست می‌آید و جزو مرغوب‌ترین انواع چرم است. چرم‌های کامل سطح براقی دارند و بسته به نوع دباغی‌شان ممکن است دانه‌دانه یا صاف باشند. چرم‌های دانه‌دانه، به علت کمترین دخالت در پرداخت، عمر طولانی‌تری دارند و بسیار با کیفیت هستند.

چرم نبوک

این نوع چرم بافت مخملی دارد و از لایه‌های درونی‌تر و گوشتی پوست گاو ساخته می‌شود. ظرافت و لطافت بالای چرم نبوک، مهم‌ترین مشخصه‌ آن است. البته تمیزکردن و نگهداری از این نوع چرم هم دردسرهای خودش را دارد.

چرم اشبالت

چرم اشبالت از لایه دوم (بخش میانی) پوست هر حیوانی از جمله گاو، گوسفند و بز ساخته می‌شود. اشبالت نیز سختی و استحکام دارد اما نه به اندازه نبوک. سطح اشبالت برخلاف نبوک، پرزدار است.در تهیه چرم اشبالت، از رنگ‌های شیمیایی زیادی استفاده می‌شود و به همین دلیل، تنوع رنگ آن بالاست. از چرم اشبالت در تولید کیف و کیف پول، بیشتر استفاده می‌شود.

چرم جیر

جیر از داخلی‌ترین و پایین‌ترین بخش پوست ساخته می‌شود. به همین خاطر پرزهای نرم و کوتاهی دارد در عین‌حال استحکام زیادی نیز ندارد. پرزهای موجود در سطح جیر باعث می‌شود که این نوع چرم بسیار نرم شود و حالت مخملی داشته باشد.

تفاوت جیر، اشبالت و نبوک

نبوک از بالاترین لایه پوست ساخته می‌شود و از اشبالت و جیر مقاوم‌تر است و سطحش پرزدار نیست. اما سطح چرم اشبالت پرزدار است و از لایه دوم پوست بدست می‌آید و استحکام کمتری نسبت به نبوک دارد. چرم جیر از داخلی‌ترین لایه پوست حاصل ‌می‌شود به همین خاطر از بقیه چرم‌ها نرم‌تر است و سطحی مخملی دارد.

تولید جیر با توجه به نوع سفارش ممکن است تحت عملیات شیمیایی و مکانیکی مختلفی قرار گیرد. جیر و اشبالت از نظر ظاهر کمی با هم فرق دارند. پرزهای جیر خیلی کوتاه، نرم و لطیف اما پرزهای اشبالت خشن و کلفت می باشد. تفاوت عمده این دو چرم در آن است که جیر محصول نهایی یک نوع فرآیند ساخت چرم است. اما اشبالت محصول فرعی یک مرحله از ساخت چرم است.