معرفی انواع محافظ گوش ایرماف و ایرپلاگ
معرفی انواع محافظ گوش در محیط های صنعتی و پرسرو صدا

نکات ایمنی جهت استفاده از انواع محافظ گوش(ایرماف ، ایرپلاگ) در محیط های صنعتی

در این مقاله سعی داریم همراهان عزیزرا با انواع محافظ گوش ، ایرماف و ایرپلاگ آشنا کنیم .

آلودگی های صوتی (سر و صدای بالا) یکی از عوامل زیان آور و آسیب رسان به گوش در محیط کار می باشند.

 به دلیل تاثیر منفی فیزیولوژیکی، روحی، روانی و اجتماعی بر روی انسان به عنوان یکی از مهم ترین عوامل زیان آور، محیط کار به شمار می آیند.

برای محافظت از این حس شگفت انگیز و مهم شنوایی لازم است به موازات پیشرفت های تکنولوژی و ایجاد آلودگی صوتی، تدابیری بکار گرفته شود.

یکی از بهترین پیشنهاد ها برای حفاظت از سیستم شنوایی ،استفاده از گوشی های محافظ ایمنی می باشد که استفاده از آن برای حفظ سیستم شنوایی در محیط کار پر سر و صدا ضروری است.

گوشی های ایمنی (ایرمافایرپلاگ ) مانعی بین منبع تولید صدا و گوش ایجاد می کند.

در صورتی که هنگام استفاده از این محافظ های گوش آنها طریقه استفاده صحیح و نکات بهداشتی رعایت نشود نه تنها سیستم شنوایی افراد را محافظت نمی کنند بلکه می توانند ضررهای جبران ناپذیری به این بخش مهم وارد کنند.

  • نکات مهم برای استفاده از گوشی های محافظ روگوشی (ایرماف Earmuff):

– صفحات گوشی را بیرون بکشید و مطمئن شوید بالشتک ها و نم گیرها به طور صحیح روی گوشی ثابت شده باشند.

– رکاب های فلزی را در امتداد نوار نگهدارنده بیرون بکشید.

– رکاب ها را به داخل بلغزانید تا باند نگه دارنده به آرامی روی سر قرار بگیرد. وجود لایه ضخیم مو یا موارد دیگر زیر بالشتک تاثیر حفاظت شنوایی آن را کم می کند.

– از گوشی محافظ خود به خوبی مراقبت کنید و بعد از استفاده در هوای خنک و به دور از نور خورشید قرار دهید و موقعی که از گوشی استفاده نمی کنید باید با مایع آب و صابون شسته شود و از مواد حلال و تمیز کننده استفاده نشود.

  • نکات مهم برای استفاده از گوشی های محافظ داخل گوش (ایرپلاگ Earplug):

– در ابتدا بند ایرپلاگ را در گوش خود محکم کنید.

– گوشی را در داخل گوش قرار دهید.

– با یک دست لاله گوش را به طرف بالا بکشید و با دست دیگر گوشی را با حرکت چرخشی داخل کانال گوش قرار دهید.

– ایرپلاگ باید طوری قرار گیرد که حداکثر حفاظت مطمئن را فراهم کند و برا ی خارج کردن گوشی  با حرکت چرخشی ، گوشی را خارج کنید.

– به دلیل اینکه در زمان قرار دادن و خارج کردن سریع گوشی می تواند باعث صدمه به پرده گوش ایجاد شود بنابراین لازم است حرکت چرخشی در زمان قرار دادن و خارج کردن گوشی رعایت شود.

– ایرپلاگ های محافظ گوش (ایرماف ، ایرپلاگ ) را به طور مرتب تمیز کنید و برای تمیز کردن از آب ولرم و مایع صابون استفاده شود.

– گوشی ها، در پایان کار (به طور روزانه) باید شسته شوند.

– در محیط های پر سر و صدا، برای محافظت بیشتر سیستم شنوایی بهتر است از گوشی های ایرماف و ایرپلاگ به صورت همزمان استفاده شود.

  • انواع محافظ گوش ( ایرماف ، ایرپلاگ )

  • ایرپلاگ روگوشی (EarPlag)

این محافظ های گوش طوری طراحی و ساخته شده است که در مجرای خارجی گوش قرار می گیرند.

معروف ترین آنها از جنس لاستیک، اسفنج فایبرگلاس، اسفنج وینیل است.

ایرپلاگ ها را به طور کلی در سه دسته طبقه بندی می کنند:

1- Custon-molded Type

2- Formable Type

3- Pre-molded Type

1- حفاظ های نوع Custon-molded

این نوع پلاگ ها، حفاظ های شکل پذیری هستند که هر فردی متناسب با مجرای گوش خود به آنها شکل داده و از آنها استفاده می کند.

2- حفاظ های نوع Formable

این نوع ایرپلاگ ها یک بار مصرف بوده و پس از هر بار مصرف دورانداخته می شوند.

مواد سازنده این نوع پلاگ ها شامل فایبر گلاس های خیلی ظریف، پنبه آغشته به واکس و پلاستیک های قابل انبساط است.

این پلاگ ها قابل شکل گرفتن برای هر مجرا می باشند. در موقع شکل دادن، دست ها باید تمیز باشند. اگر دست های فرد کثیف باشند اجسام خارجی می توانند به درون گوش وارد شوند.

3- حفاظ های نوع Pre-moldedaural insert

ماده سازنده این پلاگ ها بیشتر سیلیکون نرم، لاستیک یا انواع پلاستیک ها است. این پلاگ ها طوری طراحی می شوند که با انواع گوناگون مجرای گوش از لحاظ شکل و اندازه متناسب باشند.

  • ایرماف (Ear Muff)

این گوشی محافظ که رایج ترین وسیله حفاظتی در محیط کار صنعتی محسوب می شود ، روی سر یا پشت گردن قرار می گیرد و از دو پوسته صلبی با فرم نیم کرده و یا شکل های مشابه غیر منظم تشکیل شده که توسط یک تسمه فلزی در مقابل گوش قرار می گیرد. در محل تماس پوسته ها با سر یک لایه نرم و انعطاف پذیر قرار می گیرد که در پیرامون لاله گوش کیپ می شود این نوع گوشی ها دارای اجزای اصلی هستند که عبارتند از:

– فنجانک (Cup) :که از پوسته های سفت به فرم نیم کره یا اشکال دیگر تشکیل شده است.

– بالشتک (Cushion) : دارای لایه لاستیکی و انعطاف پذیری است که پیرامون لاله گوش قرار می گیرد.

– فنر (Headband) :دو فنجانک را در دو طرف گوش ثابت نگه می دارد.

  • ایرپلاگهای غیرخطی nonline earplug

این ایرپلاگ ها بیشتر در عملیات نظامی و جبهه های نبرد به کار می روند و دارای منافد کوچکی به قطر ۵ میلی متر می باشند و قادرهستند که گوش را از شدت صداهای انفجار محافظت کنند. در عین حال صداهای با شدت پایین مانند صداهای مکالمه را از خود عبور می دهند. این پلاگ ها، گوش را از صداهای انفجاری با فرکانس پایین (انفجارهای ناشی از بمباران) بهتر محافظت می کنند.

  • کلاه محافظ Helmet

این وسیله از یک کلاه محافظ که کل سر را می پوشاند، تشکیل شده است. این وسیله حفاظتی گوشی از قدیمی ترین، عجیب ترین و گرانترین وسیله فردی محسوب می شود.

عملکرد آکوستیکی آن نیز تاکنون چندان متفاوت و برتر از گوشی های محافظ نبوده است، استفاده از آن تنها به عنوان یک محافظ، چندان معقول به نظر نمی رسد اما اگر حفاظت سر مطرح باشد می توان از آن به عنوان یک محافظ در مقابل صدا یاد کرد.

Semi insert یا Partical insert این واژه ها شامل مجموعه ای از تجهیزاتحفاظت شنوایی بوده که در واقع ترکیبی از ایرپلاگ و گوشی حفاظتی است.

  • محافظهای فعال (Active Protectors)

محافظ های فعال آن دسته از وسایل حفاظتی است که کاهش تراز صدا در آنها به کمک ترکیبی مناسب از عناصر الکترونیک صورت می گیرد. این وسایل به دلایل مختلف هم چون گرانی، حجیم بودن، وابستگی زیاد به فرکانس و … کاربرد زیادی ندارد.

معرفی انواع محافظ گوش ایرماف و ایرپلاگ