انواع تجهیزات آتش نشانی
انواع تجهیزات آتش نشانی

از تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی می توان به تجهیزات آتش نشانی اشاره کرد که تنوع زیادی دارد و استفاده از آنها از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

آتش نشانان فقط آتش خاموش نمی کنند بلکه نجات افراد گرفتار شده در آسانسور، چاه و نجات حیوانات و گرفتن آنها و… از وظایف شان می باشد.

تجهیزات عملی

مواردی مانند برانکارد نجات، پتوی ضدحریق، قلاب مارگیری، سه پایه ی نجات، هواکش ضدانفجار تخلیه و چراغ قوه ی ضدانفجار جزو تجهیزات عملی به شمار می آیند.

انواع کپسول های آتش نشانی :

کپسول های آتش نشانی معمولاً در 5 نوع زیر ساخته می شوند.

1-    کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی آب
2-    کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی پودر
3-    کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی کف
4-    کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی گاز
5-    کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی هالوژنه

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن Fire-extinguisher-608x400.jpg است

تجهیزات آتش نشانی فردی:

این لوازم شامل کلاه ایمنی، لباس کار آتش نشانی، کفش ایمنی، ماسک اکسیژن، دستکش ایمنی، کپسول آتش نشانی و … می باشد.

تجهیزات آتش نشانی فردی


کلاه ایمنی:
 کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت از معمول ترین لوازم محافظت مورد استفاده آتش نشانان برای جلوگیری از اصابت اجسام با سر بوده و دارای انواع گوناگونی است.


لباس کار آتش نشانی: لباس آتشنشانان باید انعطاف پذیر، ضد آب، ضد آتش و مقاوم باشد. با توجه به مقاومت این لباس در برابر حرارت، تا حدودی می تواند از بدن آتش نشانان در برابر شعله و حرارت تابشی شعله محافظت نماید. آتشنشانان علاوه بر خطر آتش سوزی در معرض خطرهایی چون مواد شیمیایی، سطح لیز، گازهای سمی، اشیاء برنده، سقوط اجسام و … قرار میگیرند. بنابراین با توجه به عملیات مختلف لباس های آتش نشانان در عملیات گوناگون متفاوت می باشد.


کفش های ایمنی: این کفش ها از اصابت پا با اجسام و اشیاء برنده، برق گرفتگی، لغزندگی، سوختن و … جلوگیری می کند. کفش های ایمنی نیز برای عملیات گوناگون دارای انواع مختلف هستند.


ماسک اکسیژن: ماسک ها در دو نوع تمام صورت و نیمه صورت (دهان و بینی پوشانده می شود) موجود هستند. جنس این ماسک ها از پلاستیک، سیلیکون و یا کائوچو است، که گاز اکسیژن تنفسی را از مخزن به شش ها منتقل می کند.

دستکش های ایمنی: دست ها را در برابر خطراتی چون برق گرفتگی، سوختگی، پارگی و … محافظت می کند. دستکش های ایمنی دارای کف چرم بوده و دارای انواع مختلف دستکش ضد حرارات، دستکش ضد اسید و دستکش ضد برش می باشد، که با توجه به شرایط مختلف از هر کدام در شرایط مخصوص استفاده می شود.

عینک ایمنی: عینک ایمنی از برخورد اجسام ریز با چشم جلوگیری می کند. این عینک باید انعطاف پذیر و دارای مقاومت بالایی و شیشه آن در برابر خراشیدگی مقاوم باشد. برخی از عینک های ایمنی قابلیت جذب اشعه فرابنفش را نیز دارا می باشند.

سیستم تنفس هوای فشرده: در صورت ورود افراد به مکان های بسته از این سیستم برای تنفس خود استفاده می کنند، این سیستم حاوی کمی هوای فشرده است.

تجهیزات آتش نشانی صنعتی

کوپلینگ آتش نشانی: کوپلینگ وظیفه اتصال شیلنگ های آتش نشانی را بر عهده دارد. جهت افزایش طول شیلنگ های آب پاش، از اتصال کوپلینگ به شیلنگ آب استفاده می شود.


شیر هیدرانت آتش نشانی: هیدرانت ها معمولاً در خیابان ها در کنار پیاده روها و یا مکان های پر رفت و آمد در سطح شهر به دو صورت زمینی و ایستاده (خشک یا تر) به رنگ قرمز ساخته می شوند. از آب موجود در هیدرانت ها می توان در زمان آتش سوزی بهره برد. برای باز و بسته کردن هیدرانت های موجود در سطح شهر از آچار آتش نشانی استفاده می شود.


شیلنگ های پیشرفته آتش نشانی: این نوع شلنگ ها از جنس لاستیک طبیعی بوده و دارای مقاومت بالا در شرایط گوناگون هستند.


گوی ضد حریق: وسیله ای گرد و توپ مانند است که در زمان حریق می توان آن را به داخل حریق پرتاب کرد و پس از چند ثانیه ماده اطفایی از آن خارج می شود و آتش مهار می گردد.


اسپرینکلر: اسپرینکلر یا آبفشان جزئی از سامانه پاششی سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی است که دارای انواع گوناگون می باشد، هر کدام از آبفشان ها به دماهای مختلف حساس بوده و در صورت رسیدن به دمای مشخص با الگوی خاصی شروع به پاشش آب می کنند.


جعبه آتش نشانی: یکی پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی ساختمان و بهترین وسیله برای اطفای حریق در ساختمان های اداری، مسکونی، انبارها و … جعبه های آتش نشانی هستند. متعلقات جعبه آتش نشانی شامل شیلنگ و قرقره آتش نشانی، شیر و کوپلینگ آتش نشانی و گاهی کپسول آتش نشانی می باشد. 


شلنگ آتش نشانی: شیلنگ آتش نشانی نیز یکی از اجزای مهم لوازم آتش نشانی است. شیلنگ آتشنشانی باید دارای کیفیت بالا و کارآمد با جنس مناسب و انعطاف پذیر باشد، تا در زمان عملیات اطفاء نترکد و سبب مختل شدن عملیات نگردد.


مانیتور آتش نشانی: وسیله ای برای پرتاب حجم بالای آب به طور ناگهانی، که توسط آتش نشانان انجام می گیرد. مانیتور آتش نشانی بر روی سه پایه مخصوص بر روی ماشین آتش نشانی سوار می شود.

تجهیزات آتش نشانی