بر فراز قله ها؛ درباره کوهنوردی و سفر به کوهستان چه می دانید؟

بر فراز قله ها؛ درباره کوهنوردی و سفر به کوهستان چه می دانید؟

ایران کشوری کوهستانی است که رشته کوه‌های گوناگون بیش از نیمی از مساحت آن را فرا گرفته است. کوهستان همیشه جایی برای آرامش و فاصله گرفتن از هیاهو و تنش های زندگی روزمره بوده  است. سفر به کوهستان و کوهنوردی یکی از کارهایی است که هم ورزش است و هم طبیعت گردی. هوای پاک، طبیعت بکر و آرامش کوهستان از عواملی است که دوستداران طبیعت را بارها به سمت خود جذب می کند. فقط کافیست یک بار آن را امتحان و تجربه کنید.

در کوهستان، انواع شرایط آب و هوایی را تجربه خواهید کرد. برف، تگرگ، آفتاب، باد، ابر، باران و طوفان می تواند تنها در یک روز اتفاق بیفتد. داشتن تجهیزات ضروری، وسایل ایمنی و آب و مواد غذایی به میزان کافی، این اجازه را به شما خواهد داد تا لذت بیشتری از کوهنوردی ببرید.

برخی از تجهیزات کوهنوردی :

  • کفش کوهنوری استاندارد
  • گورتکس و کاپشن پلار
  • کوله پشتی و پانچو
  • باتوم کوهنوردی
  • شلوار‌ کوهنوردی و بیس
  • دستکش و جوراب کلفت
  • کلاه آفتابگیر و گرم ، عینک آفتابی
  • بادگیر
  • کیسه خواب
  • فلاسک چای و بطری آب
  • وسایل شخصی مانند قاشق و چنگال
  • فندک ، چراغ قوه و هدلایت
  • لوازم بهداشتی و داروهای ضروری
  • سوت نجات
  • طناب

 

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی، بر اساس فصل و مسافتی که قصد دارید آن را بپیمایید، متفاوت خواهد بود.

مسلما اگر قصد این را دارید که شبی متفاوت و خاص را در زندگی خود تجربه کنید و در کوهستان بمانید و هوا هم سرد است، نیازمند تجهیزات بیشتری خواهید بود. اما اگر قصد صعود یک روزه در تابستان را دارید، به طبع تجهیزات شما سبک تر و متفاوت خواهد بود.

 

کوهنوردی، خطرات و توصیه‌ها:

کوهنوردی که امروزه به عنوان ورزش یا تفریح شناخته می شود برخلاف باور عموم مردم آنقدرها هم کار ساده‌ و آسانی نیست و اگر قواعد و نکات ایمنی آن را به خوبی نشناسید و رعایت نکنید، ممکن است تجربه ای خطرناک و پر حادثه برای شما باشد.

به راستی کوهنوردی چه خطراتی دارد و اینکه با عمل به چه نکاتی می توان از آسیب حوادث این ورزش پرطرفدار و جذاب جلوگیری کرد؟!

 آموزش های کوهنوردی

کوهنوردی یک ماجراجویی تمام عیار است که به هیچ عنوان نباید آن را دست کم گرفت. علاوه بر آشنایی با نحوه صحیح پیمایش می بایست با مواردی مانند نقشه خوانی، جهت یابی و کار با طناب نیز آشنا بوده و درک درستی نیز از وضعیت آب و هوایی منطقه ای که می خواهید در آن اقدام به کوهیپیمایی کنید داشته داشته باشید. حتما از سازمان های معتبر و یا دوستانی که تجربه کوهنوردی در محل مورد نظر شما را دارند راهنمایی بگیرید.

آماده سازی و برنامه ریزی برای کوهنوردی 

برای آماده سازی و برنامه ریزی صعودتان وقت بگذارید. اگر برای برنامه ریزی و آماده سازی تان به خوبی وقت بگذارید شانس شما برای صعودی موفق و لذت بخش بسیار بسیار بیشتر خواهد شد. برای شناخت مسیرهای پاکوب و رایج وقت بگذارید، از دوستانتان کمک بگیرید و یا در اینترنت (با استفاده از منابع مختلف) جستجو کنید. صرف نظر از اینکه صعودی یک روزه در نزدیکی محل زندگیتان دارید و یا در برنامه ای یک ماهه شرکت می کنید، بسته لوازم کاربردی کاملی به همراه ببرید.

کفش مناسب کوهنوردی

بی‌تردید یکی از وسایل بسیار مهم کوهنوردی، کفش کوهنوردی است.

هنگام ورزش کوهنوردی، برداشتن یک گام هم اهمیت زیادی دارد و حتی در مواقعی ممکن است فاصله‌ی بین مرگ و زندگی باشد؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که مهم‌ترین ابزار کوهنوردی یعنی پای خود را به شکلی مناسب، برای ادامه‌ی پیمایش تجهیز کنید.

کفش کوهنوردی باید ویژگی‌هایی داشته باشد که بتوانید به کمک آن ویژگی‌‌ها، با مقتضیات خاص محیط‌های کوهستانی هماهنگ شوید.

کفش کوهنوردی علاوه بر مقاومت رویه و زیره باید طبی باشد . همچنین برای استفاده طولانی مدت باید وزن کفش مناسب باشد.

برای خرید کفش کوهنوردی به نکات زیر دقت کنید :

ضدآب بودن : با توجه به کاربری شما باید به ضد آب بودن کفش دقت کنید .

البته در اکثر کفش های کوهنوردی از پارچه Gore-Tex استفاده شده که این نگرانی را برطرف میکند .

استحکام کفش : کفشی که تهیه میکنید با توجه به استفاده کاربر باید مقاومت بالا برای مصارف را داشته باشد به صورتی که در استفاده طولانی مدت دچار آسیب دیدگی نشود.

زیره کفش باید اصطکاک لازم را با زمین داشته باشد و همچنین نرم باشد تا باعث خستگی کوهنورد نشود.

قابلیت حفظ دما و هواخوری کفش ، جنس رویه و لایه میانی کفش باید به گونه ای باشد که در مدت زمان طولانی و کوهپیمایی کمترین خستگی و بیشترین احساس راحتی را به کوهنورد بدهد .

وزن کفش هم باید بر اساس قد و وزن و فرم بدن کوهنورد انتخاب شود تا انرژی بیش از حدی از کوهنورد گرفته نشود و شخص بتواند مسافت بالایی را با کفش بدون احساس خستگی طی کند .

 

دقت کنید برای استفاده از کفش های کوهنوردی باید نکات زیر را رعایت کنید :

ﻧﮑﺎﺗﯽ ﺑﺮای ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﮐﺮدن از ﮐﻔﺶ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﻃﻮل ﻋﻤﺮ ﮐﻔﺶ کوهنوردی ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪی ﮐﻪ در اﮐﺜﺮ ﮐﻔﺶ ﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺘﻪ، ﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ اﺻﻮل ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎز ﺷﺪن ﮐﻔﻪ ﮐﻔﺶ و افت کیفیت آن ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

ﺑﺮای ﺷﺴﺘﻮ ﺷﻮی ﮐﻔﺶ ﻫﺮﮔﺰ از ﻣﻮاد ﺷﻮﯾﻨﺪه اﺳﺘﻔﺎده ﻧﮑﻨﯿﺪ . زﯾﺮا ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮوز واﮐﻨﺶ ﻫﺎی ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﺑﺸﻮد ﮐﻪ ﺑﺎﻓﺖ ﭘﺎرﭼﻪ و ﭼﺴﺐ ﮐﻔﺶ را ﺧﺮاب ﮐﻨﺪ.

ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺮای ﺷﺴﺖ و ﺷﻮی ﮐﻔﺸﺘﺎن از ﻣﻮاد ﺗﻤﯿﺰ ﮐﻨﻨﺪه ی ﻣﺨﺼﻮص ﮐﻔﺶ ﮐﻮﻫﻨﻮردی ﯾﺎ ﺷﺎﻣﭙﻮ ﺑﭽﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ.

ﺑﺮای ﺧﺸﮏ ﺷﺪن ﮐﻔﺶ ﮐﻮﻫﻨﻮردی ﻫﺮﮔﺰ آن را ﻧﺰدﯾﮏ ﺷومینه، ﺑﺨﺎری، ﺷﻮﻓﺎژ و ﯾﺎ زﯾﺮ ﻧﻮر ﺧﻮرﺷﯿﺪ ﻧﮕﺬارﯾﺪ. ﮐﻔﺶ را ﺑﻪ دور از ﻟﻮازم ﺣﺮارﺗﯽ در ﺳﺎﯾﻪ ﮔﺬاﺷﺘﻪ و اﺟﺎزه ﺑﺪﻫﯿﺪ ﺑﺎ ﻣﺮور زﻣﺎن ﺧﻮدش ﺧﺸﮏ ﺷﻮد.

بررسی وضعیت آب و هوایی

حتما به خاطر داشته باشید قبل از عزیمت به مناطق کوه‌نوردی از شرایط آب و هوایی منطقه اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

 

تغذیه در کوهنوردی

مطمئن شوید که غذا و آب کافی با خود همراه دارید. به طور کلی هرچه ارتفاع پیمایش بیشتر می شود می بایست از خوراکی هایی که نیاز به آب و اکسیژن کمتری دارند استفاده کرد تا به این ترتیب از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری شود. خوراکی های سنگین تر برای جلوگیری از ضعف بدنی هنگام فرود مصرف شوند. هنگام کوهنوردی حتما مواد دارای کربوهیدرات مانند نان و سیب زمینی مصرف کنید؛ چرا که کربوهیدراتها به سرعت هضم شده و سوخت لازم برای ادامه فعالیت را بخوبی در اختیار کوهنورد قرار می دهند. آزاد کردن انرژی از چربی ها در بدن به اکسیژن و آب زیادی نیاز دارد، بنابراین در ارتفاعات بالا از مواد غذایی چرب استفاده نکرده و فواصل زمانی تغذیه تان را طوری تنظیم کنید که بدن از ذخیره چربی هایش بیش از اندازه استفاده نکند. در طول مسیر آب به مقدار کافی بنوشید تا دچار سرگیجه و ضعف ناشی از دی هیدراته شدن نشوید.

شماره های ضروری

شماره تلفن های ضروری منطقه همچون هلال احمر112، آتش نشانی125، نیروی انتظامی110، راهنمایان کوهستان و پناهگاه های منطقه را همراه داشته باشید تا در صورت ضرورت مورد استفاده قرار گیرد.