راهنمای خرید ماسک تنفسی
راهنمای خرید ماسک تنفسی الیافی

راهنمای خرید ماسک تنفسی الیافی

ماسک ها چه تفاوتی با هم دارند؟

ماسک های متنوعی در بازار موجود است. مردم به دلیل اطلاعات محدودی که دراین خصوص دارند در خرید دچار تردید می شوند.  ابتدا باید هدف از خریدماسک مشخص شود . ماسکها از نظرحفاظتی که ایجاد میکنند انواع گوناگونی دارند. این حفاظت میتواند دربرابر ذرات گرد و غبار باشد و یا در برابر ذرات روغنی یا سمی . درصنعت به حفاظت بیشتری نیاز است از این رو ماسکهای پیچیده تری نیز استفاده میشود.

ماسک مناسب برای آلودگی هوا

ماسک جراحی یا همان ماسکهای کاغذی رایج هیچگونه حفاظتی در برابر گرد و غبار و آلودگی ایجاد نمیکنند. این ماسکها صرفا برای جلوگیری از پرتاب شدن مایعات از دهان و بینی بیماران کاربرد دارد .
برای جلوگیری از ورود ریزگرد ها و آلاینده های هوا بایدحداقل از ماسک های سری N استفاده شود . این نوع ماسک به سه دسته N95 – N99- N100 بر اساس استاندارد نیوش امریکا تقسیم بندی میشوند. این اعداد درصد حفاظتی است که ماسک فراهم میکند. هرچه عدد بزرگتر باشد ماسک از ورود ذرات ریزتری جلوگیری میکند .

تنفس هوای آلوده و ریزگردها باعث چه بیماری هایی میشود؟

شاید آثار تنفس هوای آلوده ۱۰ الی ۱۵ سال بعد در افرادبروز نماید . بهرحال بیماریهای برونشیت ، ذات الریه و فیبروز ریه از بیماری هایی است که در اثر استنشاق هوای آلوده ایجاد می گردد . سرفه های خلط دار همراه با تب طی ۲ الی ۳ روز تنفس هوای آلوده از نشانه های بیماری برونشیت میباشد.

تفاوت ماسکهای سری N با ماسکهای سری FFP چیست؟

ماسکهای سری N دربرابر بیوآئروسولها (ذرات بیماری زا ) و گرد و غبار مقاوم هستند. ولی در برابر ذرات روغنی حفاظت ایجاد نمیکنند. حرف N مخفف عبارت :not resistant to oil (غیرمقاوم دربرابر روغن) است.
ماسک های سری FFP علاوه بر حفاظت دربرابر جامدات و مایعات معلق در هوا دربرابر ذرات روغنی نیز ایجاد مصونیت میکنند.
ماسکها سری N طبق استانداردهای NIOSH و ماسک FFP مطابق استاندارد EN149 میباشد. حروف FFP مخفف filtering face piece (فیلتراسیون بخشی از صورت) است .

انواع ماسکهای FFP

ماسکهای FFP به سه دسته زیر تقسیم میشوند: 

  • FFP1: حفاظت دربرابر آئروسول جامد و مایع غیرسمی با تراکم ۵٫۴ برابر حد مجاز OEL
  • FFP2: حفاظت دربرابر آئروسول جامد و مایع غیرسمی و یا با سمیت کم تا متوسط و تراکم ۱۲ برابر حد مجاز OEL
  • FFP3: حفاظت در برابر آئروسول جامد و مایع غیرسمی یا با سمیت متوسط تا بالا با تراکم ۵۰برابر حدمجاز OEL

ماسک کربن فعال چیست؟

اگر بخواهیم همزمان درمحیطی که هم ذرات گردوغبار وجود دارد و هم ذرات گاز و بخارات کار کنیم میبایست از این نوع ماسکها استفاده کنیم. در اصل برای محیط ها با بوی نامطبوع از ماسک کربن فعال استفاده میکنند.