مقایسه سرپنجه کامپوزیت و فولادی در کفش های ایمنی

سرپنجه کفش ایمنی 

امروز می خواهیم درباره تفاوت کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت یا فولادی بحث کنیم و مزایای و معایب هر کدام بررسی کنیم . همان طور که می دانید کفش ایمنی پوششی ست که دارای ویژگی های ایمنی ست که از فرد در برابر خطرات موجود در محیط کاری و صنعتی حفاظت میکند همانطور که می دانید اعصاب تمامی اعضای بدن در پاها نیز وجود دارند و این دلیلی بر اهمیت بسیار زیاد پا بوده که پا را برای تاکید بر اهمییتش، قلب دوم نیز می گویند که محافظت از آن بسیار مهم بوده و استفاده از کفش های نامناسب علاوه بر آسیب به پا ها به ارگان های مهم دیگر هم آسیب می رساند، مانند آسیب به چشم ها ، ستون فقرات و… حتی ممکن است باعث بروز سردرد نیز بشوند.  کفش های ایمنی معمولا از جنس چرم طبیعی می باشند که به دو گروه اصلی :

  1. کفش ایمنی ( کفش کار ) با محافظ جلو پا استیل (درنوک این کفش ها از فولاد استفاده شده که در برابر200 ژول ضربه پذیری مقاوم ست)
  2. کفش  ایمنی با محافظ جلو پا کامپوزیتی ( در نوک این کفش از کامپوزیت استفاد شده که عایق برق ست)

تقسیم میشوند که کارایی های متفاوتی دارند که به آنها اشاره خواهد شد اگر می خواهید تفاوت این دو را بیشتر بدانید با ما همراه باشید .

در ابتدا باید شما بدانید که کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت به موادی گفته می شود که حداقل از دو نوع متفاوت تشکیل شده است اجزای کامپوزیت از لحاظ شکل و ترکیبات شیمیایی و خواص با هم متفاوت است . در بعضی موارد این دو جز ٰرا فاز نیز می نامند.

کامپوزیت ها جزٔ مواد جامد صنعتی مصنوعی می باشند که توسط بشر ساخته شده اند که از جمله به پلیمر ها سرامیک ها و کامپوزیت ها می توان اشاره نمود

مواد کامپوزیتی جهت دست یابی به موادی با کیفیت و خواص متفاوت و بالاتر از مواد صنعتی دیگر تولید می گردند و با کمک گرفتن از علم مهندسی مواد مواد جدیدی متناسب با نیاز صنایع تولید و به بازار عرضه می گردند اجزای تشکیل دهنده کامپوزیت ها از احاظ شکل با ساختار و خواص دیگر ترکیبات شیمیایی متفاوت می باشد.

تفاوت میان کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت و یا فولادی

در اصل در طراحی کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت ویا فولادی تنها یک هدف رعایت شده است و آن هدف جز حفاظت از انگشتان پای شما در هنگام بروزحادثه نیست ، که هر دو سرپنجه از استاندارد اورپا تبعیت میکنند و هر دو دارای مقاومت 200 ژول ضربه پذیری هستند

کفشهای ایمنی ( کفش کار ) فولادی شامل یک قطعه فلزی در قسمت انگشتان پا هستند که این قطعه فلزی وزن کفش را نسبت به کفشهای کامپوزیتی سنگینتر میکند.در واقع کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت سبکتر از کفشهای ایمنی با سرپنجه فولادی هستند.

بررسی مزایا و معایب این دو نوع کفش

  • کفش ایمنی ( کفش کار ) پنجه فولادی، از پنجهٔ پا در برابر فشار و ضربه مواظبت می‌کند .
  • در محیط هایی گاز و یا مواد آتش زا که جرقه باعث آتش سوزی میباشد از کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیتی استفاده میکنند. زیرا از  جرقه زدگی جلوگیری می کند .
  • یکی از معایب کفش های ایمنی با سرپنجه کامپوزیت گران بودن آنها است زیرا که سرپنجه آنها از مواد پلیمر مهندسی شده میباشد .
  • از مزایای سرپنجه کامپوزیتی عایق الکتریکی آنها می باشد،چون در این کفشها به هیچ عنوان از فلز استفاده نشده میتواند در صنعت برق استفاده کرد و خطر برق گرفتی را پایین می آورند .
  • کفش های ایمنی با سرپنجه کامپوزیت عایق حرارت هستند، یعنی حرارت محیط را به داخل کفش منتقل نمیکنند این کفشها در مناطق گرمسیر استفاده میشود .
  •  کفش های کامپوزیت یا پلاستیک سخت استاندارد عایق جریان برق تا ولتاژ 380ولت و عایق آزمایشگاهی تا 5000ولت می باشند .
  • کفش ایمنی فولادی در برابر فعالیت سقوط اشیا برروی کف یا پنجه وله یا خرد کردن پا محافظت می کند .
  • کفش ایمنی دارای محافظ کامپوزیتی در پنجه جهت جلوگیری از خطرات برق گرفتگی در محیط های کاری و صنعتی طراحی شده است .