انواع دستکش ایمنی کار مهندس مارت
همه چیز درباره دستکش ایمنی

دستکش ایمنی

استفاده از انواع دستکش ایمنی در انجام کار بسیار اهمیت دارد.

بیش از60% حوادث ناشی در حین کار مربوط به استفاده نکردن از دستکش ایمنی می باشد. 

دستکش ایمنی انواع بسیار متفاوتی دارد که هر کدام در جهت فعالیتی خاص تولید و عرضه می شود .دست ها و انگشتان از با اهمیت ترین اعضای کمکی بدن می باشد که درهنگام مواجهه با خطرات ناشی از برق گرفتگی ، تماس با مواد شیمیایی ، پارگی و بریدگی ، خراش ، سوختگی ، سوراخ شدن ، تماس با مواد بیولوژیکی و همچنین در برابر دما های بسیار بالا، برای حفاظت و نگهداری از آنها باید از دستکش ایمنی مناسب استفاده شود .ماهیت خطر و آسیب های ناشی در حین انجام عملیات، در انتخاب دستکش ها موثر می باشد. گستردگی و تنوع آسیب های شغلی دست، انتخاب صحیح دستکش ایمنی را مشکل می سازد.الزامی است که کارکنان از دستکش ایمنی مخصوص طراحی شده برای آسیب هایی که در محیط کاریشان اتفاق می افتد و وظایفی که بر عهده دارند، استفاده نمایند، زیرا که برای یک عملیات خاص طراحی شده اند، ممکن است در برابر سایر عملیات، حفاظت لازم را ایجاد ننمایند .

دستکش ایمنی چیست ؟

از دستکش ایمنی می‌توانید در کارها و مصارف مختلف خانگی تا صنعتی استفاده کنید .در تهیه دستکش ایمنی از مواد و الیاف مختلفی مانند مواد پلیمری، بافت فلزی، پارچه کتان ضخیم، چرم، پنبه، مواد پلاستیکی و … استفاده می‌شود .داشتن آستر، رودوزی، تو دوزی، ارتفاع ساق دستکش، نحوه بسته شدن آن، قرارگیری انگشتان و نوع آن همگی از وجه‌های تمایز انواع دستکش است .

الزامات عمومی

تقسیم بندی دستكش ایمنی از نظر محدوده ای از دستان که بایستی مورد حفاظت قرار گیرند :

  • ساق کوتاه (تا روی مچ)
  • ساق متوسط (تاروی ساعد)
  • ساق بلند (تا روی آرنج)

همچنین دستکش ایمنی بسته به میزان قابلیت تحرک مورد نیاز انگشتان به انواع پنچ انگشتی، دو انگشتی و تك انگشتی دسته بندی می شوند. در برخی از انواع دستكش ایمنی به ویژه دستكش های حفاظتی در برابر حرارت و برخی مواد شیمیایی، از آسترهای کتانی در جدار داخلی استفاده می شود .در انتخاب دستكش ایمنی جهت فعالیت های مختلف می توان از علایم مشخصه ثبت شده بر روی آن جهت مصارف گوناگون استفاده کرد .

انواع دستکش ایمنی

دستکش ایمنی عایق برق

این نوع دستکش ها که از جنس لاستیك یا مواد پلیمری خاصی تهیه شده با توجه به میزان مقاومت آنها در برابر جریان الکتریسیته به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

  • دستکش عایق فشار ضعیف : دستکش عایق با ساق بلند، دست های برق کار را تا نیمه ی ساعد پوشش عایقی می دهد .
  • دستکش عایق فشار متوسط : دستکش های عایق فشار متوسط با توجه به خطر حوزه ی الکتریکی موجود در مدارهای ۲۰ کیلو ولت، از ویژگی خاصی بر خوردارمی باشند .
  • دستکش عایق فشار قوی : این نوع دستکش ایمنی دارای مقاومت بالا در برابر جریان های الکتریسته با ولتاژ بالا است .

دستکش ایمنی ضد برش

این دستکش ایمنی سبک و انعطاف پذیر و ضدسایش می باشد .همچنین  کمترین مزاحمت و محدودیت را حین انجام کار ایجاد می کند.دارای دوام مکانیکی، عمر مفید بالا و کاملاً مقرون به صرفه می باشد .

کاربرد دستکش ایمنی ضد برش

  • مناسب جهت کار در محیط هایی با تراکم گرد و غبار
  • مناسب برای جابجای مواد
  • مناسب جهت کارهای دستی دقیق
  • مناسب جهت مونتاژ قطعات کوچک
  • مناسب جهت بسته بندی

دستکش ایمنی آتش نشانی و نسوز

این نوع دستکش ایمنی از چرم ضخيم با آستری از جنس خانواده آرامايد، دارای ویژگی مقاوم حرارتی و دير سوز می باشد، با لايه هايی تقويت شده در کف داخلی دستکش ایمنی و دولایه شده با چرم در بيرون و دوخته شده با نخ Kevlar برای ايجاد مقاومت حرارتی بسيار بالا تحت استاندارد EN388 اتحاديه اروپا برای استحکام مکانيکی و استاندارد EN407 برای پایداری حرارتی توليد شده است .دستکش ایمنی نسوز برای کليه فرآيند های داغ و ذوب مواد معدنی و فلّزی از قبيل عمليات شيشه گری، بلور سازی، ذوب فلزات روی، سرب،آهن، مس و غيره و بسيار مناسب می باشد .

دستکش ایمنی کف مواد و تمام مواد

دستکش کف مواد از جمله دستکش های کف مواد صنعتی بوده که جهت حفاظت از دست ها در صنایع مختلف کاربرد دارد .این دستکش از مرغوبت ترین نخ پلی استر با تراکم بالا بافته شده و دارای پوشش اضافی در قسمت کف دستان و سر انگشتان از جنس لاتکس طبیعی می باشد .بافت کشسانی آن سبب شده که به طور کامل به دست بچسبد و با انعطاف پذیری مناسب حتی در دما های پایین مانعی برای انجام فعالیت فرد ایجاد نکند .این دستکش ایمنی مقاومت سایش و چسبندگی بالایی در تماس با سطوح صاف دارد .

دستکش ایمنی جوشکاری

یکی از انواع دستکش ایمنی، دستکش جوشکاری است که برای محافظت از دست در برابر سوختگی استفاده می‌شود .

در تهیه این دستکش از چرم، پنبه نسوز، پشم شیشه، آرامد و بافت آلومینیومی استفاده می‌شود .

این دستکش در برابر گرما و سرما مقاومت بسیار بالایی دارد .

دستکش ایمنی ضد اسید

نگام کار با مواد شیمیایی و اسیدی باید مراقب آسیب‌های احتمالی که ممکن است به پوست، چشم و دست برسد باشید. این دستکش انعطاف‌پذیری بالایی داشته و کار با آن ساده است. در تهیه این دستکش از موادی مانند لاستیک و مواد پلیمری همچون نیتریل، PVC، بوتیل، نئوپرن و وایتون استفاده می‌شود .

از این دستکش در آزمایشگاه های صنعتی و شیمیایی، پالایشگاه‌ها، صنایع غذایی، تولیدات دارو و محصولات بهداشتی، بیمارستان و درمانگاه‌ها استفاده می‌شود .

دستکش مونتاژ و عمومی

این مدل از دستکش های ایمنی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که جهت انواع مصارف عمومی قابلیت استفاده دارند .این دستکش ها علاوه بر داشتن ایمنی بالا دارای چنگش عالی و بوده وضدحساسیت و انعطاف پذیر می باشد . این دستکش ها اغلب جهت مونتاژ کاری ، بسته بندی ، کارهای ظریف ، مصارف عمومی و بهداشتی  مورد استفاده قرار میگیرند .

علایم اختصاری روی دستکش

در نهایت می خواهیم استانداردهایی که بر روی دستکش های ایمنی وجود دارد را باهم بررسی کنیم .

  • EN421 : تست محصول در برابر عوامل میکروبی
  • EN511 : تست تحمل سرمای محصول
  • EN388 : تست دوام محصول در برابر برش
  • En388 : مقاومت محصول در برابر جریان برق
  • En407 : مقاومت محصول در برابر آتش
  • En421 : مقاومت محصول در برابر مواد رادیو اکتیو
  • EN374 : تست شیمیایی محصول

برای مشاهده انواع دستکش ایمنی در مهندس مارت اینجا را کلیک کنید .